14 mars 2011

Omöjligt på Sardinien


Läser i GP att man infört en Hälsaprofil efter sammanslagningen av Blekinge Läns Tidning's och Sydöstran's sportredaktionerna. Det är bl.a regler för hur man skall hälsa på varandra på morgonen, alltså en typ av "vett-o-etikett-lagar".

Inte helt fel tycker jag, då jag av erfarenhet även känner till rivaliteten mellan dom två drakarna (har jobbat på bägge). Men jag minns även en annan tidnings-rivalitet, som inte skulle kunna lösas på det sättet.

I början av 80-talet gjorde jag ett jobb på Nuova Sardegna i Sassari på Sardinien. Deras (regelrätta) kamp om läsare, mot konkurenten L'Unione Sarda i Cagliari på samma ö, var smått hårresande.

Tryckutrustningen jag jobbade med hade räkneverk, för antal tryckta tidningar. Dessa plockades bort av den tekniska chefen. Bara ett fick finnas, och det var bara han som fick läsa av det (det var övertejpat med en kartongbit). Varje natt vid tryckning dök han upp, kollade försiktigt antalet på räknaren, och sa sedan till tryckarna när dom skulle stanna pressarna.

Ganska harmlöst kanske. Men jag fick även veta att dom två konkurerande tidningarna med jämna mellanrum köpte varandras chafförer. Mot erbjudande av anställning (och bättre betalt?) fick dom chaffisarna att hämta tidningar hos konkurenten som vanligt, men sedan köra direkt till kusten och slänga hela lasset i sjön..!

Tryckerigodis
Jag minns tydligt Nuova Sardegna's tekniska chef. En man från Centralafrika, stor som ett hus, verkade jobba 24 timmar (han var alltid där), och sällan/aldrig nykter. Han hade en egen springpojk, vars huvuduppgift var att lägga en ny flaska Ballantines i nedersta lådan i chefens skrivbord varje kväll. Den tog slut under natten.

Det var (livsfarliga) tider det.

- - -
Göteborgs Posten om Hälsaprofilen
- - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar